מוקד הזמנות ושירות
עמוד הבית | שאלות ותשובות | צור קשר |
  הוסף למועדפים
www.creditech.co.il
אודות קרדיטק
אודות השירות
שערי מט"ח
כניסת משתמשים
צור קשר
 

על היסטוריית הדולר והשימוש שלו בארץ


מי מאיתנו לא עושה שימוש מידי פעם בדולרים? כמעט כל אדם בוגר. דולרים משמשים אותנו בעיקר לקניות בחו"ל וגם קצת לשירותים שונים בארץ (אם כי החוק אוסר לנקוב במחיר בדולר בישראל אלא מחייב לנקוב במחיר בשקלים מה שלא מונע עדיין מרבים כן לעשות את זה) ורובינו משתמשים במונח "דולר" כדי לתאר כסף אמריקאי. 
אבל אם נבחן את ההיסטוריה נראה שמקור השם דולר הוא לא אמריקאי אלא דווקא גרמני והשימוש בשם במקור מגיע מספרד. המטבע המקורי הגרמני היה קרוי "יואכימסטאלר" שהיה מטבע כסף במשקל של 27 גרם שהיה בשימוש באירופה מאות שנים. ולמה המטבע קיבל את השם הזה? מכיוון שאת המטבעות כרו אז בעמק יואכימסטאלר שבבוהמיה, ומכאן שמו.
אבל השם יואכימסטאלר היה שם ארוך מידי, גם במונחים של הזמנים ההם והיה צורך לקצר אותו כדי שאפשר יהיה להגות אותו יותר בקלות. הוחלט על שם קיצור – טאלר, ובחלקים מסוימים של גרמניה הוא היה קרו "הטאלר של הרייך", ועד מהרה שם המטבע עוות ואיכשהו הפך להיות דולר. כן, הדולר, שהוא אולי המטבע הכי חשוב בעולם, נקרא כך רק כי במהלך השנים הגו אותו לא נכון.
הסבר נוסף הוא הקשר בין האימפריה הרומית לספרד במאה ה-16, כשהמלך קארל החמישי עלה לשלטון בספרד וקיבל גם את השלטון על האימפריה הרומית, הוא העביר את ה"טאלר" להיות גם המטבע הספרדי אך שינה את שמו ל"דולר"

דולר – לא רק באמריקה

המטבע "דולר" משתייך אומנם ישר לארצות הברית של אמריקה אך זהו שם גנרי שהתגלגל עם הזמן למדינות שונות ברחבי העולם. כיום יש לא מעט מדינות שעושות שימוש בדולר כמטבע מקומי והנה כמה מהן: יש את אוסטרליה שאולי הידועה ביותר בשימוש בדולר אחרי אמריקה, הדולר האוסטרלי, אחריה יש את קנדה עם הדולר הקנדי, את ניו זילנד עם הדולר הניו זילנדי ועוד מדינות רבות אחרות שהמטבע שלהן הוא דולר כמו: טאיוואן, נמיביה, דומיניקה, הונג קונג, גרנדה, ג'מאיקה, ברמודה, אקוודור, איי שלמה, איי קיימן, ליבריה ואחרות.

הסימון $

הדולר האמריקני הוא המטבע הנסחר ביותר כיום, והסימון הבינלאומי לדולר הוא הסימן $. אבל כשרוצים להבדיל בין הדולר האמריקני לדולר של מדינות אחרות, מצרפים לפני הסימן $ את ה-US מה שיוצר US$ . ומאיפה הצורה של הסימן הגיעה? ($) גם כן מהתיאוריה מהו מקורו של הדולר. הסימן $ הוא שילוב של שתי האותיות S ו-P, שמייצגות את הפסו הספרדי. יש כאלו שגורסים שזו גרסה בעייתית בשל הסימון פזו שהוטבע על מטבעות רק משנת 1864 ואילו הפסו קיים עוד הרבה לפני כן. מה נכון? אי אפשר לדעת היום ויש תיאוריות שונות שסובבות סביב העניין.

השימוש בדולר בישראל

יש לא מעט עסקים שמציעים את שירותיהם ומוצריהם גם בדולרים. בנוסף, היום בעידן האינטרנטי יש לא מעט עסקים שמציעים את השירותים או המוצרים שלהם ללקוחות בחו"ל, מה שהופך את השימוש בדולר לנפוץ יחסית בישראל. אחד השימושים הוא בחנויות וירטואליות.

חנויות וירטואליות

העולם הפך כבר מזמן להיות כפר גלובאלי. בעידן האינטרנט אפשר לתקשר עם כל אחד בכל מקום בעולם, אפשר למכור לכל אחד בעולם ואפשר גם לקנות מכל מקום בעולם. בכל הקשור למכירת מוצרים, יש לא מעט חנויות וירטואליות בישראל שמוכרות גם ללקוחות שמתגוררים מחוץ לישראל ואלו משלמים לבעלי החנויות בדולרים בכרטיס אשראי או באמצעי דיגיטלי אחר, מה שמחייב את בעל החנות בסופו של דבר להמיר את הדולרים לשקלים. דוגמא אחת לכך היא סוחרי האיביי והאמזון בישראל שמוכרים את המוצרים שלהם ללקוחות בחו"ל. הם גובים דרך מערכת איביי ופייפאל את התשלום בדולרים ושולחים את המוצר ללקוח שלהם אי שם בחו"ל, ולאחר מכן ממירים את הדולרים לשקלים ומושכים לחשבון הבנק שלהם. 
יש גם את הצד השני, הישראלים שקונים מחנויות וירטואליות בחו"ל כמו איביי, אמזון, עלי אקספרס שהן הפלטפורמות המוכרות וחנויות רבות אחרות. החנויות הללו מציעות לקנות במטבע הפופולארי ביותר בעולם הלא הוא הדולר האמריקני, והתשלום מתבצע באמצעות כרטיס אשראי בין לאומי. אין כמעט חנות וירטואלית בעולם שלא מציעה את האפשרות לתשלום בדולר אמריקני. כך היא מגיעה לכמות גדולה יותר של לקוחות.

תיירות בישראל

מי עוד עושה שימוש בדולרים בישראל? בעלי עסקים שעובדים מול תיירים. אפשר לראות כאלו לא מעט בתלת אביב או באילת, עסקים שמקבלים דולרים כמזומן או אפשרות לתשלום בכרטיס אשראי בדולרים, עסקים כמו פאבים, מסעדת ואחרים. עולם התיירות הוא עולם עצום ונותני שירותים רבים כמו נהגי מוניות, כמו בתי מלון ואחרים חייבים לקבל גם דולרים, מכיוון שלא תמיד הלקוחות מחליפים את הכסף בכניסה לארץ ורבים רוצים לעשות שימוש בכרטיס האשראי שלהם ברכישות שונות כמו במלונות ובמקומות אחרים. אין ספק שלדולר כאן בישראל יש מקום של כבוד. 
הדולר היה ויהיה המטבע המוכר ביותר בעולם בעיקר זה של האמריקנים. בעיקר היום כשהכלכלה כבר מזמן הפכה לשיתופית, הפכה לעולמית והמסחר בין מדינות מתקיים בפשטות ובעיקר בהיקפים שלא היו מעולם, אנחנו נמשיך לשמוע עליו ולראות אותו כאן בישראל. כל אדם בוגר בישראל עושה שימוש בכרטיס אשראי ורוכש מוצרים או שירותים מחו"ל, כשברוב המקרים רכישה בחו"ל היא בדולרים. ככל שיעבור הזמן השימוש בדולר אמריקני בישראל ילך ויגבר. הסחר בין מדינות יהיה בהיקפים גדולים יותר, הצריכה רק תלך ותעלה ומכיוון שלא פעם המחירים בחו"ל כולל המשלוחים זולים יותר, אנחנו נקנה הרבה יותר בדולרים, והמטבע הזה ימשיך להיות פופולארי ובעיקר ימשיך להיות בשימוש אצל יותר ויותר אנשים כאן בישראל.

 
כתבות נוספות


 
 
קרדיטק
מטח
מוקד הזמנות ושירות: 03-6226100 | כל הזכויות שמורות © | תנאי שימוש | נגישות | אבטחה 
Hosted by spd.co.il
Creditech on Facebook Creditech on Google+ Creditech on LinkedIn Creditech on Youtube
 
Developed by Webnoise