מוקד הזמנות ושירות
עמוד הבית | שאלות ותשובות | צור קשר |
  הוסף למועדפים
www.creditech.co.il
אודות קרדיטק
אודות השירות
שערי מט"ח
כניסת משתמשים
צור קשר
 

כיצד מושפע שער האירו לעומת השקל?


בשביל להבין כיצד מושפע שער האירו לעומת השקל צריך קודם כל להכיר קצת את המטבע האירופאי. האירו הוא המטבע של מדינות גוש האירו, תשע עשרה מדינות מתוך עשרים ושבע המדינות שחברות באיחוד האירופי. מי שאחראי על האירו אלו הבנקים המרכזיים של אותן תשע עשרה מדינות שתחום אחריותם הוא הנפקת השטרות והמטבעות וההפצה שלהם כמו גם תפעול מערכת התשלומים של גוש האירו ולעומתם, הבנק המרכזי האירופי אחראי על המדיניות המוניטרית של האיחוד האירופי.

השם "אירו" נגזר כמובן מהמילה "אירופה" והמטבע הושק בשנת 1999 והחליף את שער המטבע האירופית בשער חליפין זהה. לאט לאט המטבעות הלאומיים של אותן תשע עשרה מדינות הוצמדו לאירו בשער חליפין קבוע ועם הזמן הפסיקו להתקיים כמטבעות עצמאיים.

בתחילת דרכו הוא הלך ונחלש אל מול הדולר האמריקאי כשבתחילת הדרך שוויו היה 1.17 דולר והוא ירד עד ל-0.825 דולר, ואז הוא החל להתחזק. במהלך השנים הוא עבר תנודות אל מול הדולר האמריקאי.

למה יש חשיבות לשער האירו אל מול השקל?


יש צורך תמידי במטבע חוץ מסוג אירו מכיוון שיש עימו מסחר בדרכים שונות:

עולם עבודה גלובלי – בעבר חברות ישראליות היו מעסיקות רק עובדים ישראלים שהיו עובדים בישראל והשכר שלהם היה משולם בשקלים וחברות אירופאיות אותו הדבר, הן היו מעסיקות רק בתחומי אירופה והיו משלמות באירו. כיום עולם העבודה הוא עולם גלובלי בעיקר מאז שרשת האינטרנט נכנסה לחיינו. בפועל זה אומר שיכול מאוד להיות שבחור ישראלי שגר בתל אביב יעבוד בחברה אירופאית, ומקום עבודתו יישאר בתל אביב ואת השכר שלו הוא יקבל לחשבון הבנק שלו ביורו. יכול להיות גם מצב הפוך, שחברה ישראלית תעסיק עובד באירופה, והיא תשלם לו או בשקלים או באירו, בהתאם למה שנקבע. היום לא צריך לעבור ממקום למקום במקרים רבים בשביל העבודה, ועם מחשב וחיבור אינטרנט טוב, אפשר לתת שירות למדינות שונות.
תיירות ישראלית ואירופאית – יש לא מעט תיירות בין ישראל ובין מדינות אירופה. אומנם נגיף הקורונה שינה את המצב הזה לפחות לתקופה מסוימת אבל באופן כללי ניתן לומר שיש לא מעט ישראלים שטסים לאירופה ולהיפך. זו עוד סיבה שיש צורך במטבע חוץ מסוג אירו.
השקעות אירופאיות בישראל – ישראל היא כידוע "אומת הסטארט אפ", מדינה שרשומים עליה אין ספור המצאות ששינו את העולם כדוגמת וויז ואחרות. יש לא מעט חברות ישראליות שנמכרות למשקיעים בחו"ל וחלק לא מבוטל מההשקעות בישראל מגיעות מאירופה. זה אומר שלא מעט יורואים ושקלים עוברים בין הצדדים.
מסחר משמעותי – בין ישראל ובין מדינות אירופה מתקיים מסחר בהיקפים עצומים. המסחר הזה מתקיים בשקל ובאירו וזו עוד סיבה למה יש צורך במטבע האירופי.

אז איך מושפע שער האירו לעומת השקל?


יש לא מעט גורמים שמשפיעים על שער האירו לעומת השקל, גורמים שיכולים להעלות את ערכו של השקל לעומת האירו או להוריד את ערכו של השקל לעומת האירו ולהיפך, להגביר את כוחם. הנה כמה מהפרמטרים הללו שכדאי להכיר

הקשיים בכלכלת אירופה


כלכלת אירופה סובלת מלא מעט קשיים כבר לא מעט שנים. אם בהתחלה היה נראה שהקשיים הללו יסתיימו במהירות עם הזמן הפתרונות הלכו והתרחקו, מה ששחק כמובן את כוחו של האירו אל מול השקל. ככל שהאירו יישאר בטווח המסוכן ככה כוחו אל מול השקל יפחת. הקשיים בכלכלת אירופה פוגעים באירו גם אל מול מטבעות אחרים ולא רק אל מול השקל, מטבעות כמו דולר ונוספים.

הקורונה


נגיף הקורונה הגיע אלינו בהפתעה גמורה ונראה שהעולם ספג מכנה כלכלית אנושה. הפעם האחרונה שהיתה מגיפה כזו היתה לפני כמאה שנים, ואי אפשר להשוות את התקופה בה אנו חיים לתקופה ההיא מבחינת נזקים.

אין ספק שאירופה קיבלה את הנגיף בצורה קשה והגל הראשון היה טראומתי במיוחד עבור היבשת. הסגרים והפגיעה האנושה בעסקים לא הוסיפו לכוחו של האירו אל מול השקל, בעיקר שבישראל הגל הראשון היה גל פחות נוראי. 

בכל מה שנוגע לנגיף קורונה צריך לזכור עוד משהו. צריך לזכור שיש לאירופה קשרי מסחר נרחבים עם סין ולכן היא בסיכון רב יותר מאשר שאר הכלכלות. למה? כי סין היתה הנפגעת הראשונה והקשה ביותר בתחילת המגיפה מכל מדינה אחרת. היא היתה כמעט משותקת בכל מה שנוגע למסחר ואירופה נפגעה יותר מכל מדינה אחרת בכל מה שנוגע למסחר עם סין.

שינויים במצב הפוליטי והבטחוני בישראל


ישראל כידוע היא לא מדינה רגועה במיוחד, לא בפן הפוליטי ובטח לא בפן הבטחוני. בשנים האחרונות היציבות הפוליטית לא קיימת ובכל תקופה קצרה ישראל הולכת לבחירות מה שלא משדר לעולם וספציפית לאירופה יציבות כלכלית.

בישראל יש גם לצערנו מתיחויות ביטחוניות כל הזמן. אין כמעט שנה שאין בה כמעט מלחמה ואין כמה שנים שעוברות ללא מבצע או מלחמה של ממש. בכל פעם שהמצב הבטחוני משתנה ככה, בכל פעם שיש חשש שהמסחר בישראל ייפגע ושכוח הייצור לא יהיה כמו שהוא היה, הערך של השקל יורד לא מול האירו. 

שער הריבית במשק


בעבר היתה נהוגה בישראל ריבית גבוהה. ריבית גבוהה כידוע מושכת השקעות מחו"ל ומאירופה היו לא מעט השקעות כאלו. השקעות מאירופה מגדילות את הביקוש של השקל על מול האירו מה שמעלה את ערכו. 

יש עוד גורמים שונים שיכולים להשפיע על שער האירו אל מול השקל, גורמים שנוגעים בעיקר לאקטואליה, לחיי היום יום הן בישראל והן באירופה, לאירועים השונים שקורים גם פה בישראל וגם שם. אין ספק שאירועים כאלו עוד יהיו ויהיו לא מעט תנודות בשערי המטבעות הללו האחד אל מול השני.

 
כתבות נוספות


 
 
קרדיטק
מטח
מוקד הזמנות ושירות: 03-6226100 | כל הזכויות שמורות © | תנאי שימוש | נגישות | אבטחה 
Hosted by spd.co.il
Creditech on Facebook Creditech on Google+ Creditech on LinkedIn Creditech on Youtube
 
Developed by Webnoise