מוקד הזמנות ושירות
עמוד הבית | שאלות ותשובות | צור קשר |
  הוסף למועדפים
www.creditech.co.il
אודות קרדיטק
אודות השירות
שערי מט"ח
כניסת משתמשים
צור קשר
 

על היסטוריית האירו והשימוש שלו בארץ


בין אם נסענו אי פעם לאירופה ובין אם לא, אין מי שלא שמע על המטבע "אירו". זה המטבע השני הנסחר ביותר בעולם, מטבע שמשמש היום תשע עשרה מתוך עשרים ושמונה המדינות שחברות באיחוד האירופי. המטבע הוא 1 אירו והוא מורכב מ-100 סנטים, ובישראל, השימוש בו מועט אם כי קיים במקומות מסוימים. למטבע חוץ יש חשיבות בכל מדינה וגם בישראל כמובן, והנה קצת על ההיסטוריה של האירו הלא ממש רחוקה, על שם המטבע ועל השימוש בו כמו גם על המשתמשים בו פה בישראל למרות שזה לא המטבע המקומי פה אלא יש מטבע אחר.

קצת על האירו

  
אז מי אחראי על האירו? על האירו אחראיים הבנקים הלאומיים של תשע עשרה המדינות שעושות בו שימוש כמו גם הבנק המרכזי האירופאי. יש חלוקה ברורה של אחריות בכל מה שקשור לאירו, הבנקים הלאומיים המרכזיים של תשע עשרה המדינות הם בנקים שכפופים לבנק האירופאי המרכזי והם אחראיים על ייצור המטבעות והנפקת השטרות כמו גם הפצה שלהם ברחבי גוש האירו. הם גם אחראיים על תפעול מערכת התשלומים של גוש האירו, לעומת הבנק המרכזי האירופאי שהאחריות שלו היא על המדיניות המוניטרית של האיחוד המוניטרי האירופאי. 
ומה לגבי שם המטבע עצמו? אנחנו אומנם הוגים אותו "אירו" או "יורו", אך באנגלית הוא נכתב Euro. זהו שם יחיד ואין למטבע שם ברבים ובכל מסמך של כל מדינה שהיא מותר לעשות שימוש בשם שונה למטבע. אם ניקח לדוגמא כמה מדינות נראה שבאיטלקית ובספרדית מבטאים את שם המטבע כ"אאורו", בייוונית מבטאים אותו "אברו", ובגרמנית "אוירו". בעברית האקדמיה ללשון קבעה שהמטבע ייקרא "אירו" כחלק מהמילה אירופה, אם כי כפי שציינו ההגייה בארץ היא גם יורו. בכל מדינות אירופה האירו נכתב בסימן EUR

תחילת דרכו של האירו

 
עד להופעתו של האירו, לכל מדינה ממדינות האיחוד האירופי היה את המטבע שלה. בשנת 1999 הושק לראשונה מטבע זה, והוא היה למחליף של המטבע המקומי כשבתחילת הדרך שלו השער שלו היה 1.17 דולר אמריקאי. ברגע שהאירו הושק המטבעות העצמאיים של כל מדינה ומדינה הפסיקו להתקיים או יותר נכון לומר שהפסיקו להפיץ אותם אך השימוש בהם נמשך עוד 3 שנים עד ה-1 בינואר 2002 אז הוצאו לגמרי השטרות והמטבעות המקומיים. 

שטרות ומטבעות

 
בכל תשעה עשרה מדינות האיחוד האירופי השטרות הן זהים והם מודפסים בערכים של 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500 למרות ששני השטרות האחרונים, ה-200 וה-500 לא נמצאים כמעט בשימוש בגלל הגובה הגובה שלהם, עד כדי כך שיש לא מעט חנויות ועסקים ברחבי אירופה שלא מוכנים לקבל שטר של 500 אירו בגלל שקשה לתת עליו עודף וגם בגלל החשש מזיוף של שטרות כאלו. 
מטבעות האירו לעומת זאת מתחילים מסנטים כך שהסדר הינו 1, 2, 5, 10, 20, 50 סנטים ולאחר מכן האירו. במטבעות יש הטבעה של שני צדדים כשצד אחד משותף לכל מדינות הגוש האירופי החברות בו ומצד שני, כל מדינה מטביעה את מה שהיא רוצה.  

למה צריך בכלל מטבע חוץ?

לכל מדינה ובכלל לישראל יש צורך תמידי במטבע חוץ ובמסחר בו מהסיבות הבאות:
תאגידים רב לאומיים – יש היום לא מעט תאגידים שהפעילות שלהם מתפרשת על פני מדינות שונות. ככל שעוברות השנים זה הולך והופך לנפוץ יותר ויותר בעיקר בגלל האינטרנט, שפתח את העולם עוד יותר. יש היום המון עובדים שעובדים בגלל במדינה אחרת מאשר המדינה בה ממוקם העסק שלהם מהסיבה הפשוטה, שהעבודה שלהם היא עבודה על המחשב ובאינטרנט והם לא חייבים להיות במקום ספציפי. לכל העובדים הללו צריך לשלם משכורת והמשכורת היא במטבע המקומי של המדינה בה הם גרים.
השקעות זרות – כל מדינה רוצה שיהיו בה השקעות זרות או במילים אחרות, שכסף זר ייכנס אליה ויתרום לפיתוח ולהתקדמות שלה. כיום מאותה הסיבה שתאגידים רב לאומיים מתרבים, גם ההשקעות הזרות רבות לעומת העבר מה שמצריך עוד ועוד מסחר ופעילות במטבע זר.
תיירות בינלאומית – כיום, התיירות הבינלאומית משגשגת. מחירי הטיסות נמוכים הרבה יותר ממה שבעבר, אפשרויות הלינה מרובות יותר ומאפשרות גם למי שלא יכול לשלם על מלון לעשות את זה ובכלל, העולם הפך לקטן יותר בכל מה שקשור לתנועה תיירותית מכל מקום ואליו. תיירות בינלאומית היא טובה ובין השאר היא גם מכניסה לא מעט כסף זר למדינת היעד כמו גם מחייבת את הנכנסים לאותה מדינה לעשות שימוש במטבע המקומי.
מסחר בינלאומי – כיום, הכלכלה היא גלובאלית והמסחר הוא בין לאומי. כסף זר עובר מיד ליד הרבה יותר מבעבר, ולא רק אצל הסוחרים הגדולים. היום יש המון עסקים קטנים שעושים מסחר בינלאומי, מה שנפוץ בעיקר בגלל האינטרנט. יש חנויות רבות שמוכרות את המוצרים שלהן בכל רחבי העולם והן גובות את התשלום במטבעות שונים, בדרך כלל בדולר או באירו.

השימוש באירו בישראל

בישראל, השימוש באירו הוא מועט מאוד. יש עסקים בודדים שלוקחים גם אירו בעיקר כאלו שנותנים שירותים לתיירים, ומי שבעיקר עושה שימוש באירו הוא מי שעוסק במסחר אלקטרוני, לאו דווקא כבעל חנות אלא גם כקונה. כולנו קונים מידי פעם באינטרנט מחנויות שונות ברחבי העולם ומקבלים את המוצר שהזמנו עד הבית, זה נוח וזה מהיר יחסית וזה זול הרבה יותר. אם הקנייה היא מחנות באירופה, יכול מאוד להיות שכרטיס האשראי שלנו יחויב ביורו. 

ככל שיעברו השנים השימוש במטבעות זרים בעיקר על גבי כרטיס האשראי שלנו ילך ויגבר. העולם הופך לכפר גלובאלי קטן והמטבעות ובכללם האירו הם חלק מהעניין.


 
כתבות נוספות


 
 
קרדיטק
מטח
מוקד הזמנות ושירות: 03-6226100 | כל הזכויות שמורות © | תנאי שימוש | נגישות | אבטחה 
Hosted by spd.co.il
Creditech on Facebook Creditech on Google+ Creditech on LinkedIn Creditech on Youtube
 
Developed by Webnoise