מוקד הזמנות ושירות
עמוד הבית | שאלות ותשובות | צור קשר |
  הוסף למועדפים
www.creditech.co.il
אודות קרדיטק
אודות השירות
שערי מט"ח
כניסת משתמשים
צור קשר
 

האם כניסתם של המטבעות הדיגיטליים משפיעה על שערי המט"ח?


האינטרנט הביא לא מעט טוב לחיינו. אנחנו יכולים לתקשר בקלות רבה יותר מקצה אחד של העולם אל הקצה השני, אנחנו יכולים להגיע כמעט לכל מידע שמעניין אותנו בלי הגבלה, ואנחנו יכולים לקנות דברים בקלות רבה יותר, בנוחות מרבית ולקבל את מה שאנחנו קונים עד לפתח הדלת. 
כל העולם הכלכלי השתנה בין השאר בגלל האינטרנט. האפשרות לבצע עסקאות, ההפיכה של העולם לכפר גלובאלי והאמצעים המתקדמים שמאפשרים לנו "לשחק" עם כסף לא דומים למה שהיה בעבר. אחד מהדברים הללו ששייכים לעידן המודרני בהקשר של אינטרנט הוא המטבעות הדיגיטליים, שנכנסו בסערה ומיצבו את עצמם כשחקנים משמעותיים בכלכלה העולמית העתידית.

מהו מטבע דיגיטלי

 
בשביל להבין האם כניסתם של המטבעות הדיגיטליים משפיעה על שערי המט"ח צריך להבין קודם מהם בכלל המטבעות הדיגיטליים. במסחר המסורתי, ערכו של מטבע נקבע לפי סחורה שאפשר לרכוש בו, מה שהופך את קביעת השער שלו לפשוטה יחסית. כך לדוגמא אם מוצר מסוים יעלה X כסף ובגלל סיבה מסוימת הוא יהיה קשה יותר להשגה, יהיה צורך ביותר כסף בשביל לקנות אותו מה שישחוק את ערך הכסף. מטבעות וירטואליים לעומת זאת הם אמצעי תשלום שנוצר באמצעים טכנולוגיים והערך של מטבע כזה לא נקבע אל מול סחורה אלא בהסכמה על השער שלו בין משתמשים ברשת. 
המטבעות הללו נקראים גם מטבעות מבוזרים והם מתבססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שהביטקוין הוא המטבע המוכר ביותר בטכנולוגיה הזו. מטבע כזה נקרה מטבע מבוזר מכיוון שהוא מגדיר מערכת מבוזרת של מספר משתמשים, וההגדרה שלו היא של פרוטוקול קריפטוגרפי כמו גם של פרוטוקול תקשורת. 
עד היום אי אפשר כמעט לעשות שימוש במטבעות הללו ברוב המקומות והם נחשבים ללא חוקיים ברוב מדינות העולם. הם נחשבים כסחורה ספקולטיבית להשקעה ויש בהם סיכונים לא מועטים, ולכן מדינות נמנעות מלהכניס אותם לשימוש (רק ביפן אפשר להשתמש בביטקוין משנת 2017)

הסיכונים במטבעות דיגיטליים

מטבעות דיגיטליים נתונים ללא מעט ביקורת קודם כל בגלל שאין עליהם שום רגולציה. זה יוצר שני דברים. מצד אחד יש לא מעט משקיעים שנכנסים להשקעות במטבעות מבוזרים, דווקא בגלל חוסר הרגולציה. מצד שני, זה מכניס לא מעט מעלימי מס ועברייני הון שככה יכולים להלבין את הכסף שלהם. בנוסף, אין שום הגנה למי שמשקיע את הכסף שלו והוא נגנב או נפגע מכל סיבה שהיא, שלא כמו חברות אשראי וחברות מאושרות אחרות.
חשוב לזכור שכל המידע הזה, הערך של המטבעות הללו והכמות שלהם נשמרת באמצעים דיגיטליים ואמצעים דיגיטליים כידוע כמו שרתי אחסון, עלולים להיפגע, להיפרץ או אפילו להימחק. כבר קרו דברים מעולם ויש לא מעט משקיעים שהפסידו את הכסף שלהם, הן בשל פריצות של האקרים והן בשל תקלות, הן בשל סגירה של פלטפורמות מסחר מטעם המדינה והן בשל השבתה של פעילות מכל סיבה שהיא. מטבעות דיגיטליים הם גם כלי לביצוע לא מעט פשעים, כך לדוגמא בארצות הברית, נמצא אתר שעוסק בסחר בסמים כשכל התשלומים בו מתבצעים בביטקוין.

מהו מט"ח?

מט"ח הוא מטבע חוץ, מטבע של מדינה אחרת שמקובל במסחר בינלאומי. זהו השוק הגדול והמשוכלל ביותר בעולם, שוק שיש בו בנקים מסחריים, תאגידים וממשלות. יש כמה סיבות למה יש צורך במטבע חוץ:
תשלום משכורות – יש תאגידים וחברות בין לאומיות שצריכים לשלם משכורת במטבעות שונים. אלו יכולות להיות משכורות לעובדים או לספקים שלהם.
תיירות – תיירות ממדינה אחת לאחרת מחייבת שימוש במטבע חוץ, או במילים אחרות, מי שנכנס למדינה מסוימת חייב לרכוש את המטבע המקומי.
השקעות זרות – יש לא מעט השקעות בין מדינות, השקעות שנעשות במטבע חוץ. 
מסחר – היום בעידן המודרני, יש מסחר בהיקפים גדולים בין מדינות. יש יבוא ויש ייצוא, וכל אלו מתבצעים על ידי מטבעות של מדינות שונות. 

איך מטבעות דיגיטליים כן יכולים לפגוע בשער המט"ח?


במטבעות דיגיטליים יש כפי שציינו לא מעט משקיעים. אלו רואים בחוסר הרגולציה נוחות רבה מה שמאפשר גם ללא מעט משקיעים שמחפשים את האנונימיות או במילים אחרות, להתחמק מתשלומי מס ולהשקיע במטבעות דיגיטליים. אם כמות המשקיעים הזו תגדל על חשבון השקעה במטבעות חוץ, שער המט"ח יוכל להיפגע. אבל אנחנו עוד רחוקים משם שנות אור.

למה הם לא פוגעים בינתיים? 

כפי שציינו רוב מדינות העולם (כולם פרט ליפן) לא הפכו את המטבעות הדיגיטליים למטבעות חוקיים, ואפילו הביטקוין הוא לא ממש מטבע שנעשה בו שימוש. שערי המט"ח מושפעים בין השאר מכמות המסחר בהם, וכל עוד אין שחקן חדש שפוגע בהם, זו לא הסיבה שבהם ייפגעו. כל עוד השימוש במטבעות הדיגיטליים לא הופך לנרחב וכל עוד אי אפשר לקנות בהם סחורה פיזית, המצב לא ממש השתנה. אבל אנחנו לא יודעים לאן זה ילך, לא יודעים האם המטבעות הדיגיטליים יחלפו מן העולם או שהם המהפכה המודרנית הגדולה ביותר, ממש כמו החשמל בעבר או האינטרנט לפני כמה עשרות שנים.

מטבעות דיגיטליים – סחורה ספקולטיבית להשקעה

כפי שציינו, המטבעות הדיגיטליים הם כרגע רק בגדר סחורה ספקולטיבית להשקעה והשימוש בהם מצומצם מאוד בכל מה שקשור למסחר. הרשויות לא ממש יודעות איך להתמודד איתם וגם אם עכשיו הם לא גורמים להשפעה כלשהיא על מטבע החוץ, אי אפשר לדעת מה יהיה בעוד כמה שנים ולאן כל זה ילך. כניסתם של המטבעות הדיגיטליים יצרה לא מעט עניין בטח כשהשער שלהם משתנה בצורה דרמטית כל כך, ונראה שעוד נשמע עליהם בשנים הבאות ועל ההשפעה שלהם על המסחר בכלל ועל שערי המט"ח בפרט. 
 
כתבות נוספות


 
 
קרדיטק
מטח
מוקד הזמנות ושירות: 03-6226100 | כל הזכויות שמורות © | תנאי שימוש | נגישות | אבטחה 
Hosted by spd.co.il
Creditech on Facebook Creditech on Google+ Creditech on LinkedIn Creditech on Youtube
 
Developed by Webnoise