מוקד הזמנות ושירות
עמוד הבית | שאלות ותשובות | צור קשר |
  הוסף למועדפים
www.creditech.co.il
אודות קרדיטק
אודות השירות
שערי מט"ח
כניסת משתמשים
צור קשר
 

מט"ח – השפעות גלובליות


הכפר הגלובלי – טשטוש הגבולות הגאוגרפיים

בשנת 1962 פורסם ספרו של מרשל מקלוהן "הגלקסיה של גוטנברג", המונח המפורסם "הכפר הגלובלי" נטבע בספרו. מקלוהן מתאר את צמצום המרחק הגיאוגראפי המתרחש בין אנשים בקצוות השונים של העולם עד כדי מצב של טשטוש גבולות תרבותיים. 
הציבור העולמי נחשף לאותה תקשורת המונים באמצעות העברת מידע שוטף ושידורים חיים (באינטרנט, ברדיו, בטלוויזיה, בקולנוע ועוד).  בעידן הגלובלי בו אנו חיים במרבית המדינות בעולם  (מלבד מדינות מתפתחות מאוד) קיימת נגישות למידע באמצעות האינטרנט, הטלוויזיה, הטלפון, הפקס וכדומה.
שערי מט"ח – גלובליזציה, עסקים בין מדינות 
הגלובליזציה מאפשרת לגופים כגון מדינות, חברות, אנשי עסקים ואנשים פרטים בקצוות שונים של העולם להגיב לאירועים המתרחשים בעולם, להיות מעורבים ולהיות בעלי השפעה על השינויים המתחוללים בעולם בזמן אמת.
ההשפעה שיש לגלובליזציה על שוק המטח היא עצומה והיא נובעת מיחסי גומלין בלתי פוסקים המתקיימים בין מדינות שונות בעולם. שוק המט"ח הינו אחד השווקים הגדולים ביותר בעולם עם היקפי מסחר של מיליארדי דולרים בשנה והוא פעיל 24 שעות ביממה ובכל ימות השבוע (מלבד יום שבתון קבוע לכל מדינה). 

רכישת מט"ח למטרות רווח ועסקים

הפעילות בשוק המט"ח נובעת מתשלומים לצרכי מסחר חוץ ומביצוע של מכירות ורכישות במטרה להרוויח מהקנייה או מהמכירה של מטבע חוץ או של מניות, נדל"ן ועוד. התנודות המתרחשות בערך של מטבע מסוים נוטות לשקף את המתרחש ברחבי העולם בזמן אמת. 

השפעות שונות על שערי מט"ח

החלטה האם להשקיע במטבע מסוים, כלומר האם לקנות או למכור מטבע חוץ (דולר/אירו/ לירה שטרלינג וכו') תלויה באספקט של משתנים בעלי זיקה למדינה בה נסחר המטבע. 
משתנים כלכליים – מדינה בצמיחה או בדעיכה כלכלית, משברים כלכלים, סוגיות של מיסוי בין לאומי רלוונטיות במדינה.
משתנים חברתיים – אי שקט חברתי, מהומות חברתיות, הפגנות. 
משתנים פוליטיים – חוסר יציבות שליטות, בחירות, החלפת משטר או משטר רודן. 
משתנים ביטחוניים – מתיחות ביטחונית או מצב של לחימה, פיגועים. 
משתנים כלכליים – חברות בנסיקה, נדל"ן בצמיחה. 
רמת האינפלציה - ככל שיש עלייה במחירים ערך המטבע יורד, כלומר הביקוש למוצרים מקומיים נמצא בירידה ובכל יהי ביקוש נמוך יותר למטבע.  
ישנם אספקטים נוספים בעלי משמעות כגון: אסונות טבע, אוצרות טבע במדינה, מדד הריבית הצמודה למטבע ועוד. ככל שהמדינה נמצאת במצב יותר יציב ובמצב של צמיחה משקיעים יבצעו יותר עסקאות מסוג רכישת מטבע מקומי.
ישנם שינויים שמשפיעים באופן מידי, כגון משברים, פיגועים, אסונות טבע וישנם שינויים שמשפיעים לאורך זמן כגון רמת האינפלציה, מדד הריבית ועוד. כמובן שהמטבעות הסחירים המקובלים בעולם כולו דולר ארה"ב ואירו בעלי השפעה מכרעת יותר על הכלכלה העולמית.

התערבות הבנקים בתחום המט"ח

הבנקים המקומיים מתערבים בתנודות במטבע החוץ. בארץ בנק ישראל מבצע פעולות של רכישת מט"ח ובאופן כללי מבצע המרת מטבע חוץ מכל סוג שנחוץ על מנת לשמור על יבואנים ויצואנים ולמזער נזקים שעלולים להיגרם בעקבות ירידה או עלייה בערך של מטבע מסוים. במצב של ירידה בדולר בנק ישראל ירכוש דולרים ובכך יחזק את המטבע של הדולר מול השקל. העובדה שבנק ישראל מודיע כי החליט לרכוש דולרים אוטומטית יוביל לכך שקהל הציבור יצפה שהדולר יעלה וירכשו את המטבע ובכך הוא יתחזק בין אם הבנק ירכוש או לא ירכוש בסופו של דבר. 

לסיכום, ההשפעות הגלובליות על שוק המטח הן עצומות ומתוך כך יש להם השפעה על הכלכלה העולמית ברמת המאקרו ועל כלכלת הפנים של כל מדינה ברמת המיקרו. מצבו של המטבע המקומי מעיד על המצב בו המדינה נמצאת מבחינת מגוון משתנים אל מול מדינות אחרות והיא משפיעה על מדיניות החוץ של המדינה וחברות ביבוא ויצוא של סחורות.

 
כתבות נוספות


 
 
קרדיטק
מטח
מוקד הזמנות ושירות: 03-6226100 | כל הזכויות שמורות © | תנאי שימוש | נגישות | אבטחה 
Hosted by spd.co.il
Creditech on Facebook Creditech on Google+ Creditech on LinkedIn Creditech on Youtube
 
Developed by Webnoise